Pyhäinpäivä kokosi ihmisiä

2.11.2015

Askolan kirkon alttari pyhäinpäivän iltana.

Pyhäinpäivä Askolassa vietettiin perinteisin menoin. Päivän aikana kokoonnuttiin kirkkoon ja hautausmaalle.

Viime lauantaina vietetty pyhäinpäivä on yksi vuoden vilkkaimmista kirkkopyhistä. Tuolloin muistellaan edesmenneitä läheisiä monin tavoin.

Askolassa vietettiin messua sekä kirkossa että Juornaankylän rukoushuoneella. Lisäksi iltapäivällä kokoonnuttiin siunauskappeliin, jossa lauluyhtye Ajaton lauloi taize-lauluja. Kappeli oli avoinna ja siellä päivysti pappi keskusteluja varten.

Illalla kirkossa järjestettiin vainajien kiitosilta, jolloin muisteltiin vuoden aikana Askolaan haudattuja seurakuntalaisia. Alttarikaiteelle sytytettiin yhteensä 36 kynttilää, joista 23 Askolan seurakuntalaisille ja 13 Askolaan haudatuille muiden seurakuntien jäsenille.

Päivän aikana hautausmaalla kävi paljon väkeä tuomassa kynttilän läheisten haudalle tai muualle haudattujen muistomerkille. Illan hämätyessä hautausmaa loisti kirkkaana kynttilämerenä.