Piispa Irja Askola jää eläkkeelle

21.12.2016

Askolan seurakunta luovuttaa piispan nimikkoseurakunnan tittelinsä pois ensi vuonna, sillä piispa jää eläkkeelle.

Irja Askola on toiminut Helsingin piispana syksystä 2010 alkaen. Hän on ilmoittanut jäävänsä eläkkeelle 1.11.2017. Uusi piispa valitaan elo-syyskuussa 2017. Äänioikeutettuja piispanvaalissa ovat hiippakunnan papit sekä maallikkovalitsijat, jotka ovat lähinnä seurakuntien kirkkovaltuutettuja.

Piispa Askola on vieraillut piispakaudellaan kaksi kertaa Askolassa; virkakautensa aluksi tutustumisvierailulla talvella 2011 sekä seurakunnan 375-vuotisjuhlassa toukokuussa 2014. Kolmannen kerran hän tullee Askolaan, mikäli kirkkoherran virkaanasettaminen tulee ajankohtaiseksi hänen kaudellaan.