Itsenäisyyspäivä Askolassa

27.11.2017

Suomen 100-vuotisjuhla näkyy tänä vuonna Askolassa tavallistakin juhlavampana. Juhlinta aloitetaan jo aattona.

Tiistaina 5.12. klo 18 nostetaan kirkkopuistossa salkoon Suomen lippu, joka myös valaistaan. Lippu on salossa itsenäisyyspäivän iltaan klo 22 saakka. Juhlan alkuun kuuluu myös kirkonkellojen juhlasoitto. Tätä ennen kunnantalolla on kahvitarjoilu klo 17-18 ja itsenäisyyspäivän etkoja vietetään kirjastolla.

Itsenäisyyspäivä alkaa virallisesti klo 9.45, jolloin sankarihaudoille sytytetään kynttilät. Tämän jälkeen kirkossa on klo 10 Suomalainen messu ja sitä seuraa seppeleenlasku sankarihaudoille ja ja Karjalaan jääneiden muistolle.

Askolan koululla pidettävän itsenäisyysjuhlan aloittaa kahvitarjoilu klo 11.30 ja itse juhla alkaa klo 12.15. Ohjelmassa on paljon musiikkia ja juhlapuheen pitää valokuvaaja Leena Louhivaara.