Kastetöppöset muistoksi kastepäivästä

26.3.2018

Askolan seurakunta haluaa muistaa kastepäivänä vuonna 2018 syntyneitä vauvoja ja antaa heille lämmikettä pieniin jalkoihin. Kastetöppöset on saatu lahjoituksena Askolan käsityöläisiltä ja Eläkeliiton Askolan yhdistyksen käsityökerholaisilta.

Askolan seurakunta antaa kastepäivänä kaikille vuonna 2018 syntyneille askolalaisille vauvoille lämmikettä pieniin jalkoihin. Ajatus kastetöppösistä lähti siitä, että on mukava antaa pieni ja pysyvä muisto lapselle hänen ensimmäisestä suuresta juhlastaan. Kastetöppöset kuvaavat myös sitä, että kasteessa lapsi aloittaa vaelluksensa kristittynä. Töppöset toimittavat näin ensimmäisten vaelluskenkien virkaa.

Askolan käsityöläiset sekä Eläkeliiton Askolan yhdistyksen käsityökerho innostuivat ajatuksesta ja halusivat lähteä hankkeeseen mukaan tekemällä ja lahjoittamalla kudottuja sekä virkattuja pieniä tossuja ja sukkia. Ne ovat kaikki ainutlaatuisia ja uniikkeja mestariteoksia, kuten pienet varpaatkin, joita ne pääsevät lämmittämään.

Kastepappi huolehtii siitä, että vauva saa töppöset. Jos perhe on järjestänyt papin oman seurakunnan ulkopuolelta, jalkineet voi noutaa kirkkoherranvirastosta. Virallinen kastetöppösten luovutustilaisuus järjestettiin Askolan seurakuntakodilla 22.3.2018 Eläkeliiton Askolan yhdistyksen kuukausitapaamisen yhteydessä.