Piispan tervehdys Askolan seurakuntalaisille

10.4.2014

Koteihin on jaettu seurakunnan pääsiäisen sekä 375-vuotisjuhlan esite. Tapahtumatietojen lisäksi siinä on myös piispa Irja Askolan tervehdys, jonka voi lukea myös tästä alta.

"Kolme numeroa -  375 - muodostaa merkityksellisen kokonaisuuden.  Askolan seurakunnan olemassaolon vuosiin sisältyy suuri määrä suomalaisten kertomusta: yhteisöllistä ja yksilöllistä iloa ja murhetta. Ne molemmat ovat aina mahtuneet kirkkoon ja seurakunnan horisonttiin. Niitä on kirkossa jaettu, rukoiltu ja veisattu.  Tai vain yksin huokailtu.

Askolan seurakunnan valmistautuminen tulevaan suureen juhlapäivään alkoi hyvissä ajoin.  Mikkelinpäivän perhekirkon jälkeen isot ja pienet seurakuntalaiset ovat istuttaneet seurakuntatalon pihapiiriin 375 kukkasipulia. Valmistautuminen on oleellinen osa juhlatunnelmaa. Juhla on päämäärä. Valmistautuminen tarvitaan, että juhla saa arvonsa. Joskus juhla yllättää, vaikka valmistumiseen ei olisi ollut voimia eikä varoja. Pääsiäinen ja seurakunnan toukokuinen syntymäpäiväjuhla ovat juuri tällaisia juhlia; ilo heille, jotka hyvissä ajoin valmistautuneet, mutta yhtä lailla heille, joille viime tingan aikeetkin jäivät tekemättä.

Odotan innolla niitä lokakuiseen maahan kätkettyjä sipuleita, jotka puhkeavat kukkaan toukokuussa. Kukkasipuleillakin oma saarnansa. Kasvamisen kärsivällisyys ja kukintojen erilaisuus, erirytmisyyskin? Ja hämmästymisen ilo: nähdä multaisen paakun muodonmuutos. Ja kutsu pysähtyä katsomaan kauneutta. Antaa sen tehdä hyvää mielelle. Ilmaiseksi.

Tätä muuttumisen mahdollisuutta ja ilmaista armoa seurakunta julistaa juhlana ja arkena. Jumala kertoo meille ihmisille, ettei ole mitään pimeää, jonne armon auringon valo ei ulottuisi. Ei ole mitään niin murheellista, jota pääsiäisen lupaus ei voisi koskettaa. Ei ole mitään niin häpeällistä, mikä sulkisi tien rukoukseen.

Pian koittaa juhlapäivä, Askolan seurakunta täyttää 375 vuotta. Sitä ennen pääsiäispäivä. Sama sointi molemmissa. Jumala on ihmisen puolella. Siksi seurakuntakin ihmistä varten. "

Irja Askola