Kesäkonsertit Askolassa

Kesäkonsertit Askolassa

ke 27.7 klo 17 Askolan kirkko

Carolina Stenbäck

Vapaa pääsy, kesto noin 30min.

Konsertti järjestetään yhteistyössä Askolan kunnan kulttuuritoimen kanssa.

Carolina Stenbäck on Askolasta ponnistanut kansanmuusikko ja sellisti, joka opiskelee Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kansanmusiikin aineryhmässä. Hän on juuri valmistunut musiikin kandidaatiksi ja aloittaa maisteriopinnot ensi syksynä vaihto-opiskelijana Ruotsissa.

Musiikissa Carolinaa kiinnostaa tällä hetkellä erityisesti improvisaatio, säveltäminen, pitkä estetiikka sekä vanhempi kansanmusiikkiperinne. Nämä kaikki ovat kuultavissa hänen musiikissaan, jossa omat kappaleet inspiroituvat vahvasti pelimannimusiikin poljennosta, ja vanhat kantele- ja jouhikkokappaleet saavat uuden olomuodon soidessaan sellolla ja yhdistyessään joskus jopa hyvin yllätykselliseen improvisaatioon. Sellonsoiton lisäksi sydäntä lähellä ovat kanteleensoitto sekä laulaminen.

Askolan kesäkonserteissa soi erityisesti soolosello, mutta välissä saatetaan kuulla säveliä myös kanteleesta. Konserteissa on luvassa muun muassa improvisaatiota sekä omia sävellyksiä, joiden juuret ovat syvällä pohjoismaisessa kansanmusiikissa, mutta mukaan mahtuu varmasti myös ripaus perinteistä kansanmusiikkia.