Koronaviruksen tilanne

12.3.2020

Suomessa lisääntyvä koronavirus aiheuttaa toimenpiteitä eri elämänalueilla. Seurakunta seuraa tilannetta ja tekee tarvittavat johtopäätökset sekä tiedottaa niistä.

Tämänhetkisen tilanteen mukaan seurakunnan elämä jatkuu mahdollisimman normaalisti. Tärkeintä on käyttää maalaisjärkeä ja huolehtia käsihygieniasta sekä yskimisestä hihaan tai paperinenäliinaan. Flunssaisena ei kannata lähteä liikkeelle. Kättelystä olemme luopuneet jo aiemmin. Seurakunta on kaikissa olosuhteissa ihmisten rinnalla ja hoitaa tehtääväänsä myös poikkeusoloissa.

Toimimme Askolan kunnan kanssa yhteistyössä ja saamme tarvittavat toimenpideohjeet terveysviranomaisilta. Sekä kirkkohallitus että piispa ovat antaneet seurakuntaan ohjeistukset. Jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset pyritään turvaamaan. Perumme toimintaa, mikäli siihen on perusteltu syy. Suuria yleisötapahtumia ei ole seurakunnassa lähiaikojen ohjelmassa. Kirkkoherranvirasto palvelee normaalein aukioloajoin.

Tiedotamme tilanteen muutoksista tarvittaessa mahdollisimman pian. Päätöksistä ja tiedotuksesta vastaa kirkkoherra, johon voi olla yhteydessä.

Nyt on tärkeintä luoda vakautta ja tasapainoa sekä olla toistemme tukena. Paniikkiin ei ole syytä.

Antti Kupiainen, kirkkoherra