Askolan kirkko peruskorjaukseen

6.1.2022

Askolan kirkko on suljettu maaliskuun loppuun saakka peruskorjauksen vuoksi. Seurakunnan jumalanpalveluselämä on siirtynyt seurakuntakotiin.

Pitkään valmisteltu peruskorjaus käsittää lämmitysjärjestelmän muutoksen, jolloin luovutaan öljylämmityksestä ja tilalle asennetaan ilma-vesilämpöpumppujärjestelmä.

Peruskorjaus toteutetaan kahdessa vaiheessa. Alkutalven aikana tehdään sisäpuolen muutokset lähinnä sähkötekniikassa, valaistuksessa ja lämmitysjärjestelmässä. Kirkkosaliin tulee joitain muutoksia ja toiminnallisuutta parannetaan. Kirkon takaosaan tehdään lasten nurkkaus sekä erillinen tila kirkkokahveja ja ryhmätoimintaa varten. Uusi morsiushuone tulee urkujen taakse.

Kevään ja kesän aikana kirkon piha-alueelle rakennetaan huoltorakennus, johon sijoitetaan lämmitysjärjestelmä sekä saadaan wc- ja keittiötila. Myös kirkon sprinklerijärjestelmä uusitaan.

Kirkko on pois käytöstä tammi-maaliskuun ajan. Seurakunta pääsee kirkkoon pääsiäisen alla ja koko peruskorjauksen on tarkoitus olla valmiina elokuun lopussa. Kesän vihkimiset ja konfirmaatiot järjestetään normaalisti.

Peruskorjaus on tarpeen lämmitysjärjestelmän uusimisen vuoksi, jossa on otettu huomioon ilmastokysymykset. Kirkon sisätilan muutokset mahdollistavat tulevaisuudessa kirkon monipuolisemman käytön eri ikäisten seurakuntalaisten kanssa ja näin kirkkoa voidaan käyttää niin arjessa kuin juhlissakin.

Tiedotamme hankkeesta kotisivujemme Kirkko sivustolla.