Askolan sankarihautausmaa on kunnostettu

24.9.2015

Askolan sankarihaudat ovat kunnostettu.

Kahtena kesänä toteutettu sankarihautausmaan peruskunnostus on valmistunut Askolan kirkon viereen.

Kesällä 2014 kunnostettiin sankarihaudan muistomerkki ja tänä vuonna vuorossa olivat hauta-alueen muut osat.

Nyt sankarihautausmaa on arvoisessaan kunnossa. Hautakivityynyt on puhdistettu ja nimet niihin on maalattu uudelleen. Muistomerkki on vakaa ja puhdas. Hautojen välissä olevat kujat ja liuskekivet on niinikään kunnostettu.

Peruskunnostus takaa nyt sankarihautausmaan säilymisen tuleville vuosikymmenille ja se on huomattavasti helppohoitoisempi kuin ennen. Samalla on uusittu kivetys Karjalaan jääneiden muistomerkin edustalla.

Korjaustyötä on johtanut Päivi Kyyhkynen ja työn toteutumisen taustalla on seurakunnan luottamushenkilöiden halu saada sankarihautausmaa kuntoon. Työn kokonaiskustannukset ovat noin 50 000 euroa.

Askolan seurakunta haluaa kunnioittaa sotiemme uhreja ja menneitä sukupolvia, mutta myös muistuttaa tulevaisuuden uskosta.