Liity kirkkoon

Jos asut Askolassa ja haluat liittyä kirkkoon niin voit tehdä sen liittymällä Askolan seurakunnan jäseneksi. Jos sinut on kastettu, olet käynyt rippikoulun ja olet 18 vuotta täyttänyt, on kirkkoon liittyminen helppoa. Riittää, että toimitat liittymislomakkeen allekirjoitettuna Askolan kirkkoherranvirastoon, Askolantie 23, 07500 Askola tai Vantaan aluekeskusrekisteriin, PL 56, 01301 Vantaa. Lomakkeen voit ladata ja tulostaa tästä pdf-muodossa, tai voit siirtyä suoraan ev. lut. kirkon sivustolle Liity kirkkoon, jossa liittyminen käy helposti. Sivuilla on myös paljon lisätietoa aiheesta.

Mikäli sinua ei ole kastettu, et ole käynyt rippikoulua tai olet alle 18-vuotias, tai jos kanssasi kirkkoon liittyy alle 15-vuotiaita lapsia, käy kirkkoherranvirastossa tai soita 044 711 1318. Seurakunta lähettää sinulle kirkkoon liittymiseen tarvittavat lomakkeet. Voit samalla sopia kirkkoherran kanssa esimerkiksi rippikoulusta tai kasteesta.

Kirkon jäseneksi tullaan kasteessa. Useimmiten kaste saadaan pienenä lapsena. Kaste voidaan saada myös nuorena tai aikuisena. Silloin ennen kastetta annetaan kasteopetusta. Opetuksen sisältöön vaikuttaa kastettavan ikä. Aiemmin muussa kristillisessä kirkossa tai yhteisöissä kastettua ei tarvitse kastaa uudelleen, vaan kirkon jäseneksi voi liittyä tarpeellisen opetuksen saatuaan.

Kastetun kirkkoon liittyjän liittyminen voidaan haluttaessa vahvistaa rukoushetkellä, joka voidaan toimittaa kirkossa tai kotona. Tästäkin voit sopia tarkemmin kirkkoherran kanssa.