Viikkotiedote seurakunnasta

31.3.2020

Tässä on tietoa Askolan seurakunnan nykytilanteesta koronaviruksen aiheuttaman poikkeusolon aikana.

Seurakunnan tärkeimmät palvelut pyritään turvaamaan edelleen. Jumalanpalvelukset lähetetään seurakunnan Facebook-sivun ja tämän sivun oikeassa laidassa olevan nettilinkin kautta su klo 10. Kahden sunnuntain kokemuksen perusteella uusi tapa viettää jumalanpalvelusta on löydetty.

Kirkkoherranvirasto palvelee normaalein aukioloajoin, mutta toivomme ensisijaisesti puhelin- tai sähköpostiyhteydenottoa.

Kirkolliset toimitukset järjestetään ja niissä noudatamme viranomaisten määräämää henkilömäärää eli noin 10. Muistotilaisuuksille voi varata tilan Juornaankylän rukoushuoneelta. Kasteen tai vihkimisen siirrosta kannattaa olla yhteydessä kirkkoherraan.

Seurakunnan työntekijät ovat töissä erilaisin työaikajärjestelyin ja heihin voi olla yhteydessä. Viime päivinä olemmekin olleet monella tavalla yhteydessä seurakuntalaisiin.

Olemme mukana kunnan organisoimassa puhelinringissä, jossa soitetaan kaikille kunnan alueella asuvalle yli 80-vuotiaalle henkilölle ja näin kartoitetaan mahdollinen avuntarve. Tärkeää on tarjota myös keskusteluseuraa hetkeksi.

Kesän rippikouluista ja muusta toiminnasta päätetään, kun saamme tarkemman ohjeistuksen.

Pääsiäistä vietetään poikkeusoloissa, mutta jumalanpalveluksia on silti tarjolla netin välityksellä. Viikko-ilmoitus Itäväylässä julkaistaan, jossa on tietoa ajankohtaisista asioista. Palmusunnuntaina jaetaan joka kotiin pääsiäistervehdys.

Mahdollisiin kysymyksiin koronaviruksen aiheuttamiin poikkeusjärjestelyihin liittyen vastaa kirkkoherra.

31.3.2020 Antti Kupiainen, kirkkoherra