Seurakunta avaa oviaan pikkuhiljaa

18.5.2020

Koronarajoituksia aletaan purkaa hiljalleen kesäkuusta alkaen myös seurakunnassa viranomaisohjeiden mukaan.

Kesäkuun alusta alkaen jumalanpalveluksiin ovat seurakuntalaiset tervetulleita myös paikan päälle. Kesän ajan messua vietetään Askolan kirkossa sunnuntaisin klo 10. Väkimäärä voi olla yli 50, mutta huolehdimme turvamääräyksistä ja kehotamme myös kirkkovieraita arvioimaan tilanteen.

Kirkkokahveja ei ole kesän aikana eikä jumalanpalveluksia ole Juornaankylän rukoushuoneella. Messujen striimauksen jatkamista pohditaan.

Kirkollisten toimitusten osallistujamäärä julkisissa tiloissa kesäkuusta alkaen voi olla yli 50, kun turvallisuudesta huolehditaan. Askolan siunauskappeliin mahtuu nyt poikkeusoloissa 30 henkilöä siunauksen ajaksi. Hautaan siunaamisen voi toimittaa myös haudalla tai kirkossa. Kodeissa järjestettävissä juhlissa henkilömäärä on korkeintaan 50.

Seurakuntakotia voi varata muistotilaisuuksiin, kasteisiin ja muihin juhliin, mutta ne ovat luonteeltaan yksityistilaisuuksia. Tällöin pätee osallistujissa  50 hengen raja. Jotta pystymme huolehtimaan riittävästä siivouksesta, otamme seurakuntakotiin yhden varauksen viikonlopun aikana.

Varhaiskasvatuksen kerhokausi päättyy kesäkuun ensimmäisellä viikolla. Samoin tulevat ekaluokkalaiset siunataan koulutielle erillisen kutsun mukaisesti.

Rippikoulut toteutetaan päiväkouluina kesän aikana ja konfirmaatioita juhlitaan oman aikataulunsa mukaan pienemmissä ryhmissä. Kaikki tämän vuoden rippikoulut toteutuvat lähes alkuperäisen aikataulun mukaan.

Kirkkoherranvirasto palvelee pääosin etänä puhelimitse koko kesän ja muuten seurakunnan elämä hiljenee monilta osin. Kesälomien ja koronan aikana seurakunta jatkaa kuitenkin jumalanpalveluksia, kirkollisia toimituksia ja ihmisten kohtaamista. Seurakunta ei ole menossa kiinni.

18.5.2020 Antti Kupiainen (päivitetty 19.5.2020, 26.5.2020)