Ajankohtaiset koronaohjeet

20.11.2020

Helsingin hiippakunta on antanut uusia ohjeita koronatilanteessa koskien koko hiippakunnan aluetta (pl. Pukkila ja Myrskylä). Rajoitukset ja suositukset ovat voimassa 23.11.-13.12.2020.

Sisätiloissa järjestettävien yleisötilaisuuksien enimmäsihenkilömäärä tulee rajoittaa 20 henkeen. Seurakuntalaisilla tulee olla mahdollisuus olla läsnä jumalanpalveluksissa, mutta henkilömäärä rajoitetaan 20 henkilöön. Tähän henkilömäärään lasketaan kuuluvaksi myös jumalanpalveluksen toimittajat.

Selvitämme juuri mahdollisuutta striimata adventinajan jumalanpalvelukset.

Hautaan siunaamisten osallistujamäärässä voidaan poikkeuksellisesti joustaa siten, että läsnä tilaisuudessa voivat olla vainajan lähiomaiset. Yksityistilaisuuksissa (esim. kotikasteet) ei suositella yli 10 hengen tilaisuuksia lainkaan.

Kokoontumisrajoitus ei koske seurakuntien lakisääteisiä luottamustoimielimiä. Kokoontumisjärjestelyissä on kiinnitettävä erityistä huomiota turvalliseen osallistumiseen. Kirkkolainsäädäntö ei tällä hetkellä mahdollista sähköisiä kokouksia.

Kuoro- ja harrastustoimintaa voidaan jatkaa, jos henkilörajoitukset sekä turvavälit toteutuvat.

Lasten ja nuorten toiminnan jatkuminen on syytä pyrkiä monin eri tavoin turvaamaan.

Kasvomaskien käyttöä suositellaan kaikille yli 13-vuotiaille tilanteissa, joissa on lähikontakteja. Seurakunnan työntekijät käyttävät kasvomaskia entistä enemmän työtehtävissä.

Nämä ohjeistukset astuvat voimaan ma 23.11. ja seurakunnan toiminnasta tiedotetaan tapauskohtaisesti tällä sivustolla (vasemman laidan tapahtumakalenteri) ja keskiviikon Itäväylässä ja sunnuntain Uusimaassa.

20.11.2020 Antti Kupiainen, kirkkoherra