Seurakuntavaalit syksyllä - Vielä ehtii ehdolle

30.7.2022

Liity kirkkoon 15.8. mennessä, että ehdit sekä ehdolle että äänestämään marraskuun vaaleissa.

Marraskuussa on seurakuntavaalit, jossa valitaan uudet luottamushenkilöt. Nyt on aika asettua ehdolle. Ehdokasasettelu päättyy 15.9.22. Lisätietoja kirkkoherranvirastosta tai nykyisiltä kirkkovaltuutetuilta.

Seurakuntavaalit järjestetään neljän vuoden välein.
Vaaleissa äänestetään kirkon ja sen seurakuntien tulevaisuudesta valitsemalla luottamushenkilöt nelivuotiskaudelle.

Seuraavat seurakuntavaalit ovat 20.11.2022.

Vaalien ennakkoäänestys on ti 8.– pe 12.11.2022

Mistä vaaleissa valitut päättävät?

Seurakuntavaaleissa valitut luottamushenkilöt päättävät esimerkiksi siitä, mitä toimintaa seurakunnissa järjestetään, keitä seurakunnat palkkaavat työntekijöikseen sekä mihin seurakuntien rahoja käytetään. Tämän lisäksi luottamuselimissä päätetään seurakuntien strategiasta.

Kuka voi äänestää seurakuntavaaleissa?

• Seurakuntavaaleissa jo 16-vuotiaalla on äänioikeus.
  • Rippikoulua tai konfirmaatiota ei edellytetä äänestämiseen, kirkon jäsenyys riittää.

Seurakuntavaalit 2022 - Seurakuntavaalit