Kastetut lapset ja nuoret ovat myös tervetulleita ehtoolliselle

17.4.2023

Kastetut lapset ja nuoret ovat myös tervetulleita ehtoolliselle

Askolan kirkossa vietämme vuosittain rippikoulupyhää ennen konfirmaatiota. Messuun on kutsuttu kaikki Askolassa rippikoulua käyvät nuoret. Kaikki rippikoulunuoret ovat tervetulleita myös ehtoolliselle tai siunattavaksi. Kastetut lapset ja nuoret voivat tulla ehtoolliselle huoltajan, kummin tai muun läheisen aikuisen kanssa. Rippikoulua käyvät nuoret voivat osallistua rippikoulunopettajan läsnä ollessa ehtoolliselle ennen konfirmaatiota (KJ II.2.12.).

Ehtoolliskulttuuri on muuttunut ajansaatossa. Ensimmäiset tuhat vuotta ehtoollispöytään olivat tervetulleita kaikki kastetut. Tämän jälkeen alkoi aikakausi, jossa määriteltiin, ohjattiin ja säädettiin kuka saa tulla ehtoolliselle. Suomessa palattiin vuonna 1979 (kirkkolain muutos 1.10.1979) hitain askelin varhaiseen kristilliseen käytäntöön, jossa kaikki kastetut ovat tervetulleita ehtoollispöytään ikään katsomatta aikuisen seurassa.

Ehtoollista saavat jakaa kastetut ja konfirmoidut maallikot seurakunnan kirkkoherran luvalla (KJ II.2.12.). Perinteisesti pappi jakaa leivän ja maallikko jakaa viinin. Ehtoollisella voi olla myös lapsia. Lapset eivät saa jakaa ehtoollista, mutta he voivat esimerkiksi pitää pateenia (lautasta, jolla ehtoollisleivät ovat) tai kannatella intinktiomaljaa (viinimaljaa). Intinktiomaljaa käytetään Askolassa vain silloin, jos on odotettavissa, että messuun osallistuu suuri määrä ihmisiä. Tällöin intinktiojakopiste on yleensä pääovien luona. Intinktiossa pappi kastaa leivän viiniin ja antaa viiniin kastetun leivän ehtoollisen vastaanottajalle.

Yhdessä palvelemalla rakennamme yhteistä kokemusta pyhien yhteydestä ja kasvatamme lapset ja nuoret luontevaan seurakuntaelämään.

Jos olet kiinnostunut ehtoollisavustajana toimimisesta voit olla yhteydessä vs. kirkkoherra Mervi Rosnelliin

p 044 711 1318 mervi.rosnell@evl.fi